Przejdź do treści

Słownik programisty – 27 najważniejszych pojęć w IT

zwroty w it najważniejsze pojęcia dla programisty słownik

W tym artykule poznasz 27 najważniejszych zwrotów, które każdy programista powinien znać. Dzięki temu będzie Ci o wiele łatwiej wejść do branży IT i rozumieć “o czym oni mówią”.

Zapisz “słownik programisty” w zakładkach i wracaj do niego, by dobrze zapamiętać te pojęcia.

Przedstawiamy słowa w kolejności alfabetycznej.

1. Agile

Jest to metodyka zarządzania projektami. Agile charakteryzuje się tym, że pozwala na tzw. zwinne programowanie. 

Kiedy programista produkuje jakiś program, musi mieć informacje o tym czego chce klient i jak powinien działać ten program. Ale w czasie produkcji, klient może zmienić swoje potrzeby i poprosić o inne funkcjonalności aplikacji.

Dlatego w tej metodzie planuje się programy etapami i na bieżąco wyłapuje błędy. To pozwala stworzyć o wiele lepsze aplikacje, dobrze dopasowane do wymagań klienta.

2. Algorytm

Jest to skończony ciąg jasno zdefiniowanych czynności, które pozwalają wykonać jakąś czynność. W programowaniu będą to konkretnie rozpisane funkcje, które ma wykonać tworzony przez Ciebie program.

Żeby algorytm działał, musi mieć wejście (czyli dane, które zostaną przetworzone) oraz wyjście (wynik obliczeń).

Algorytm musi być powtarzalny. Jeśli ma takie same dane wejściowe, to zawsze musi dać ten sam wynik.

3. API (Application Programming Interface)

Jest to zbiór zasad, który określa jak programy komunikują się ze sobą. Te informacje są zamieszczane w kodzie źródłowym obu aplikacji.

Dzięki temu możesz korzystać z zewnętrznego programu na własnej stronie internetowej.

4. Aplikacja webowa

Jest to program, który uruchamia się w przeglądarce internetowej (np. Google Chrome). Musi być umieszczony na serwerze. Musi mieć jakąś funkcjonalność dla odbiorcy.

Aplikacja webowa (internetowa), to coś innego od strony internetowej. Zwykła strona ma charakter informacyjny. Zapoznajesz się na niej z treścią, ale nie ma tam żadnych funkcji, które możesz wykonać (np. założenie konta). 

Z kolei aplikacja webowa musi dawać jakąś funkcjonalność odbiorcy. Jest to np. Booking.com, gdzie zakładasz konto i masz system rezerwacji oraz komunikacji z właścicielami hoteli. Posiada rozbudowany interfejs użytkownika, który pozwala na te wszystkie wymienione czynności.

5. Backend

Jest to ta część kodu, której nie widzą użytkownicy. Są to wszystkie mechanizmy, które sprawiają, że  strony internetowe lub aplikacje działają w określony sposób.

Jednak użytkownik nie widzi tego, co tam się dzieje. Przeciwieństwem jest Frontend.

6. Backup

Po polsku mówi się “Kopia zapasowa”. Jest to kopia danych, która ma zapobiegać utracie tych danych w razie awarii. Nazywa się ją kopią bezpieczeństwa.

Przykładowo – jeśli na komputerze masz folder ze zdjęciami z wakacji i nie chcesz ich utracić, gdyby komputer się zepsuł, to możesz skopiować ten folder np. na pendrive czy dysk przenośny. W ten sposób tworzysz kopię zapasową.

Google Dive jest świetnym przykładem rozwiązania, które automatycznie tworzy kopię zapasową w chmurze (czyli na serwerze internetowym).

7. Baza danych

Jest to miejsce – na serwerze internetowym lub bezpośrednio w systemie komputerowym – gdzie znajdują się dane. Są one uporządkowane, co umożliwia ich przeglądanie, łatwe wyszukiwanie oraz zmiany.

Dzięki temu narzędziu można przechowywać duże ilości informacji i łatwo nimi zarządzać. Programy komputerowe wykorzystują bazy danych i pobierają z nich informacje, które są potrzebne do ich poprawnego funkcjonowania. Często zapisują w bazach różne informacje, jeśli program jest tak zaprojektowany. 

Język, który służy do tworzenia i zarządzania bazami danych, to MySQL.

8. Big Data

Jest to zbiór danych, który jest tak ogromny, różnorodny i złożony, że nie ma możliwości przetworzyć go tradycyjnymi metodami. Służą do tego specjalne programy, dedykowane analizie tak dużych baz danych.

Big Data zawiera dane z różnych źródeł, takie jak sieci społecznościowe, czujniki, transakcje finansowe itp. Jak więc widać, są to ogromne źródła danych, które każdego dnia dostarczają ogromne ich ilości.

9. Bug i Debugowanie

Bug to inaczej błąd w programie komputerowym, który powoduje nieprawidłowe działanie systemu lub aplikacji. Oznacza to najczęściej, że jakaś część kodu źródłowego jest niepoprawnie napisana.

Debugowanie to proces znajdowania i usuwania błędów w kodzie źródłowym. Usuwając błędy, otrzymujemy pożądany efekt – działający program lub aplikację. Jest to obowiązkowy element, każdego dobrego programisty, by zapewnić klientowi bezawaryjny program.

10. Cloud / Chmura

Jest to zewnętrzny serwer, który udostępnia użytkownikom przestrzeń do przechowywania danych. Jednak odbywa się to w sposób zdalny, za pośrednictwem internetu.

Najlepszym przykładem jest tu Google Drive – możesz wrzucić tam pliki z komputera osobistego czy telefonu. Możesz też je edytować, tworzyć nowe i mieć do nich dostęp z różnych urządzeń.

11. Frontend

Jest to część strony internetowej lub aplikacji, która jest widoczna dla użytkownika. Programista, który tworzy frontend, posługuje się technologiami HTML, CSS oraz JavaScript.

Głównym zadaniem frontendowca jest stworzenie przyjaznego interfejsu użytkownika. Ma dobrze wyglądać, posiadać interaktywne elementy i umożliwiać intuicyjne korzystanie z aplikacji czy strony internetowej.

12. Framework

Jest zestawem narzędzi, bibliotek i standardów programistycznych, których używa się do tworzenia aplikacji komputerowych. Frameworki pomagają programistom w szybszym i łatwiejszym tworzeniu aplikacji, dzięki temu, że zapewniają gotowe rozwiązania. W ten sposób programista oszczędza czas na samodzielne szukanie rozwiązań problemów.

13. FTP

FTP (File Transfer Protocol) to protokół transferu plików, który umożliwia przesyłanie plików między komputerami za pomocą Internetu. Jednak najczęściej jest używany do przenoszenia plików z komputera na serwer internetowy.

14. GIT

Jest to system kontroli wersji, który każdy programista powinien znać, zanim zacznie szukać pracy w IT. Pozwala śledzić zmiany w kodzie źródłowym i niesamowicie ułatwia współpracę w zespole programistów.

Ucz się programowania przez 30 dni za darmo i sprawdź swoje predyspozycje na programistę

15. Hardware

Jest to zestaw fizycznych elementów komputera – procesor, pamięć RAM, dysk twardy, klawiatura, myszka i monitor. Hardware jest odpowiedzialny za wykonywanie działań komputera.

16. HTML

HTML (HyperText Markup Language), to podstawowy język programowania do tworzenia stron internetowych. Pozwala stworzyć strukturę strony z niewielkimi możliwościami edycji wizualnej.

W HTML opisujemy elementy strony, takie jak akapity, nagłówki, obrazy, linki, tagi itp.

17. Kod źródłowy

Jest to tekst, który składa się z liter, znaków i cyfr – to on tworzy program komputerowy. To właśnie kod źródłowy jest tworzony przez programistów.

Zawiera on wszystkie instrukcje dotyczące tego, jak program ma działać. Później kompilator lub interpreter przetwarza go na kod maszynowy, dzięki czemu komputer jest w stanie go aktywować.

18. Kompilowanie (ew. budowanie)

To proces przekształcania kodu źródłowego na kod maszynowy i sprawianie, że program jest w stanie zadziałać. Kompilator analizuje kod źródłowy i tworzy kod maszynowy, który może być wykonywany przez komputer. W procesie budowania programu są łączone różne moduły i biblioteki, aby utworzyć kompletną aplikację.

19. Plugin

W polskim języku, używa się słowa “wtyczka”, co jest bezpośrednim tłumaczeniem. W IT, plugin to dodatkowy program, który możemy dodać do działającej już aplikacji czy strony internetowej.

Dzięki temu uzyskujemy nowe funkcjonalności. Przykładowo w Google Chrome (którego prawdopodobnie używasz), mamy ikonę puzzla w prawym górnym rogu. W ten sposób uruchamiamy różne wtyczki, które pozwalają nam na korzystanie z dodatkowych funkcji w przeglądarce.

20. Responsywność

Najprościej mówiąc, jest to cecha, która sprawia, że aplikacja dobrze działa i dobrze się wyświetla na każdym rodzaju urządzenia. 

Niezależnie od tego czy otworzysz np. Spotify na smartfonie czy na laptopie, będzie ono dobrze działać, a elementy będą ładnie wyglądać i będą dopasowane do danego ekranu.

W dzisiejszych czasach jest to konieczny element, który musi posiadać aplikacja i strona internetowa.

21. SCRUM

SCRUM – to metodyka zarządzania projektami, która jest standardem pracy w firmach programistycznych. Scrum dzieli projekt na krótkie iteracje, zwane sprintami, które mają na celu dostarczenie określonej wartości dla klienta.

Składa się z określonych ról, zadań i narzędzi, które pomagają zespołom programistów w skutecznym tworzeniu oprogramowania.

22. Serwer

Jest to urządzenie lub komputer, który za pomocą sieci internetowej, udostępnia innym urządzeniom różne dane. Mogą to być pliki, aplikacje, usługi czy strony internetowe.

Serwer może łączyć kilka urządzeń i być centralną bazą danych. Dzięki rozwiązaniom takim jak Google Drive, staje się to coraz bardziej powszechne nawet poza branżą informatyczną.

23. Software

Jest to oprogramowanie komputerowe, czyli zbiór instrukcji i danych, które są wykorzystywane przez komputer do wykonywania określonych zadań. 

Software, to tak naprawdę cały zestaw różnych programów, które wykorzystujemy na co dzień. Są to np. programy do przetwarzania tekstu, programy graficzne, przeglądarki internetowe i systemy operacyjne.

24. Sprint

Sprint to krótki okres czasu, który trwa zazwyczaj od jednego do czterech tygodni. W tym czasie zespół programistów pracuje nad określonymi celami projektowymi. Po każdym sprincie muszą oni dostarczyć konkretną wartość dla klienta.

Sprint jest częścią metodyki zarządzania SCRUM.

25. Środowisko programistyczne

Oprogramowanie wykorzystywane w pracy programistów, które umożliwia im pisanie, testowanie i debugowanie kodu źródłowego. 

Środowisko programistyczne (ang. Integrated Development Environment – IDE) to m.in. edytory kodu, narzędzia do kompilacji i debugowania kodu, automatyczne wypełnianie kodu, narzędzia do kontroli wersji czy narzędzia do zarządzania projektami.

26. UX

UX (ang. User Experience) to w dosłownym tłumaczeniu “doświadczenie użytkownika”. Jest to sposób, w jaki użytkownik odbiera interakcję z daną aplikacją lub stroną internetową. 

Przykładowo – jeśli czytasz definicje różnych słów w tym artykule i rozumiesz je z łatwością, to Twoje doświadczenia z naszą firmą będą pozytywne. Dzięki temu jest duża szansa, że tu wrócisz albo skorzystasz z naszego kursu.

Jeżeli tłumaczenia definicji byłyby niezrozumiałe i skomplikowane, to będziesz mieć złe doświadczenia i negatywne skojarzenia. Prawdopodobnie nie wrócić tutaj, by przeczytać kolejne artykuły i nie skorzystasz z materiałów.

UX Designer pracuje nad tym, by doświadczenia były przyjemne i klienci wracali do aplikacji czy na strony www.

27. WordPress

Jest to najpopularniejszy system zarządzania treścią (CMS), który pozwala na łatwe tworzenie stron internetowych i blogów. WordPress jest darmowy i otwarty dla wszystkich, co oznacza, że każdy może dostosować i rozwijać swoją stronę internetową zgodnie z własnymi potrzebami. 

Ponad 40% istniejących stron WWW jest stworzona właśnie za pomocą WordPress’a! Jest niesamowicie dużo wtyczek i dodatków, które pozwalają zaprojektować stronę internetową zgodnie ze swoimi potrzebami.

Szukasz pracy, która będzie Cię rozwijać i pozwoli Ci dobrze zarabiać?

Wciąż myślisz, jak to możliwe, że osoba z Twoim wykształceniem, zarabia tylko tyle? Absolwenci studiów ścisłych i inżynierskich nie są w łatwej sytuacji.

Może czas na zmianę branży? Zostań programistą i przebij szklany sufit, który nie pozwala Ci zarabiać więcej. Ale to nie wszystko… w pracy programisty czeka Cię ciągły rozwój i nowe wyzwania!

Naucz się programowania w Elitarnej Szkole “Przyszły Programista”. Kształcimy tylko studentów i absolwentów studiów ścisłych oraz inżynierskich. Takie osoby mają najlepsze predyspozycje, by zostać świetnymi programistami.

Zgłoś się na niezobowiązującą rekrutację. Jeśli ją przejdziesz, zaprosimy Cię do nauki w naszej szkole. Otrzymasz szansę, aby zdobyć umiejętności, jakie mają absolwenci najlepszych uczelni informatycznych.

Wyślij zgłoszenie – wypełnij poniższy formularz i załącz swoje CV.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *